#caption
#caption


Actie en reactie op genderstereotypering in pizzacampagne

Op 6 december 2019 organiseert Xing Chen een discussiebijeenkomst over genderstereotypering in de media. Tijdens die bijeenkomst lanceert zij haar korte ‘eye-popping’ filmpje dat een kritische reactie is op de advertentiecampagne van New York Pizza voor bloemkoolpizza’s waarin een blote vrouw figureert die twee bloemkolen voor haar borsten houdt met de ondertitel, 'Zo lekker kan bloemkool zijn’.

Xing Chen, een jonge, van oorsprong Singaporese vrouw, die sinds 2014 als neurowetenschapper in Nederland woont en werkt, vindt het vreselijk dat zelfs nu in 2019, na #MeToo en andere acties om vrouwen- en mensenrechten te ondersteunen, zulke belachelijke beelden op straat en op televisie te zien kunnen zijn. De televisieversie was zelfs gemodelleerd naar ouderwetse reclames voor seks hotlines met een zwoele vrouwenstem als voice-over met de tekst: “Heb jij ook zo’n zin in hete bloemkolen? Bel 0900-0102”.


Uit interviews in de media en het persoonlijke contact dat Xing Chen met New York Pizza heeft gehad, is duidelijk geworden dat dit bedrijf er geen of nauwelijks spijt van heeft, ondanks dat veel mensen een klacht hebben ingediend bij de Stichting Reclame Code. Dat wil zeggen dat volgend jaar opnieuw een dergelijke campagne van New York Pizza of een andere groot bedrijf te zien kan zijn. 


Xing Chen heeft besloten tegenactie te ondernemen onder meer door een 1-minuut-lang parodiefilmpje te maken om aandacht te vragen voor de seksualisering van vrouwen en hun lichaam. Verder wil zij graag een publieke discussie starten over de invloed van genderstereotypering op onze maatschappij en de jeugd. Terecht wijst zij erop dat er op dit gebied al best vooruitgang is geboekt en veel onderzoek is gedaan. Xing Chen vindt het gewoon tijd om deze kennis nu toe te passen in de praktijk.

Omdat de oorspronkelijke reclame heel provocatief was, heeft Xing Chen voor haar filmpje ook voor een provocatieve, creatieve aanpak gekozen. Het filmpje wordt publiek gelanceerd op vrijdagavond 6 december in Amsterdam en gevolgd door discussie over gender diversiteit, de invloed van gender stereotypering op onze maatschappij, en hoe de situatie te verbeteren.

 

Iedereen die mee wil discussiëren is welkom: https://www.facebook.com/events/1004667909895658/). De lancering en discussiebijeenkomst duurt van 20 tot 22 uur en vindt plaats bij Impact Hub Amsterdam, Linnaeusstraat 2c, 1092 AD Amsterdam.


De NVR biedt Xing Chen graag een podium op onze website om haar actie onder uw aandacht te brengen. Wij vroegen haar waarom dit zo belangrijk is voor haar en wat anderen kunnen doen om haar actie te steunen.

Waarom is dit belangrijk voor jou?

Xing Chen: “Mijn klacht gaat niet over naaktheid. Het probleem is de extreme ongelijkheid in de representatie van vrouwen en mannen in de media. Onderzoek laat zien dat in reclames het aantal schaars geklede vrouwen 6 keer zo groot is als het aantal schaars geklede mannen. Dat is onacceptabel.

Een reclame campagne zoals die van New York Pizza is een schandaal en moet niet gewoon geaccepteerd of genormaliseerd worden. Ik wil, samen met gelijkgestemde mensen, een sterke indruk maken op de corporate stakeholders van het bedrijf. En content creators moeten weten dat als ze kiezen voor een seksistische benadering ze een prijs moeten betalen. Dat hoeft niet per se een boycot van het publiek te zijn, maar het zou hun imago moeten aantasten.”


Wat kunnen anderen doen om jou te ondersteunen?

Xing Chen: “We moeten dergelijke reclames niet negeren. Elke reclame heeft een subtiele invloed op onze maatschappij en de cumulatieve invloed is enorm. Ik vraag mensen om hun stem te gebruiken. Als je iets ziet, schrijf dan een brief en/of deel het op sociale media. Dit geldt ook voor positieve beelden. Er zijn ook bedrijven die hebben gekozen voor een positieve beeldvorming, die hebben lof verdiend. Als bedrijven zoals New York Pizza zien hoe mensen reageren op een seksistische campagne in vergelijking met een positieve campagne, krijgen ze misschien een nieuw perspectief.

 

Er zijn verschillende organisaties voor emancipatie en gelijkheid, die hebben steun nodig. Op onze website: www.stoppublicsexism.com, wordt een overzicht bijgehouden van organisaties en initiatieven. Ik hoop dat we kunnen samenwerken om vooruitgang te boeken want we hebben allemaal dezelfde doel.”

 

Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk media-aandacht trekken voor ons initiatief. Dus vraag ik mensen om onze link en website te delen. Ik hoop dat ons filmpje viraal gaat en discussies op gang brengt. Om ons initiatief te laten groeien hebben we de steun van het brede publiek heel erg nodig. Ik zoek vrijwilligers en experts, ideeën en enthousiasme, om te brainstormen en samen verder te kunnen gaan.
Dus maak contact met ons als je mee wil doen!


Op de foto: Xing Chen op het omslag van het boek dat zij schreef voor expats die in het drukke Amsterdam willen leren fietsen


Zie ook de column van Mariette Reineke in het Parool in reactie op de campagne van New York Pizza >> 


Uitgebreid zoeken

       GWL       
     
           
 Fenik    
    PEP    
  
  
  
        
  
     
     
     
 Fenik 
    PEP 
     
        
  
     
        
    GWL